Ahad, 6 Disember 2009

Biro Tata Negara Buat Kecoh

Sape betul dan sape pulak yang salah?

Ha fikir dan jawab la sendiri.

Capaian untuk media sekarang ni dah makin luas. Usaha sikit je pun dah cukup, untuk tau segala2nye. Baik buruk, hitam putih..

Aku pun tak tau, kenape Menteri Besar aku ni suke sangat buat kontroversi yang tersendiri. Aku sebagai rakyat, sikit sebanyak pun akan kena tempias jugak. Entah games ape yang dia 'main' ni.

Dulu pasal isu UiTM nak dibukak 10% kepada Non-Bumiputera, sekarang sibuk pulak Isu BTN,

Aku cume orang luar, bukan nak masuk campur hal2 yang aku tak ade ilmu. Aku tak mau dituduh sebagai orang yang "TAK FAHAM".

Berita yang tak baik semua orang dah dengar, semua orang dah tau. Dekat siaran berita Buletin Utama pun da selalu cerite.

Bagi aku, Tak Sungguh, Orang Tak Kata...

Kalau ade pihak kata BTN ni membazirkan duit kerajaan, ade agenda tersembunyi, menaikkan semangat perkauman, dan menebalkan jurang perbezaan antara kaum...Mungkin ade jugak betulnye.

Buat program yang besar, mestilah gune duit. Program untuk rakyat, sape nak kuarkan duit? Kerajaan la.. Duit yang dikutip dari rakyat kembali kepada rakyat. Ade masalah?

Ade agenda tersembunyi? Setiap insan ade sesuatu yang disembunyikan. Aku boleh terima tu semua, kenape tidak kau yang membace ape aku tulis ni?

Modul BTN menaikkan semangat perkauman. Ah.. Pernah ke pergi ke BTN? Pernah jalani ke modul2 tu semua. Pergi dulu BTN, rase dulu semua modul2, lepas tu cakap la. Ape yang berlaku tu semua betul ke tak.

Modul banyak pasal orang melayu yang banyak ketinggalan dari semua segi, kecuali masalah sosial, Orang melayu masih leading. Dari segi pendidikan dan pemilikan ekuiti masih lagi ketinggalan.

Aku rase bukan semua tempat aku boleh belajar pasal bangsa aku. Masuk jugak sikit2 isu politik.

Aku rase pelik, kenape ade manusia yang cube untuk buat kite fikir yang hal2 yang berkaitan dengan ekonomi, sosial, keagamaan, kewangan, pendidikan, pentadbiran dan politik sebagai sesuatu isu yang terpisah!

Kite perlu tau setiap satu ade kaitan antara satu sama lain. Baru boleh jelaskan hal2 lain. Baru benda2 yang kononnye tersembunyi terpampang depan mate.

Kalau la semue orang sedar bende ni..

Perlu ke nak halang orang pergi BTN ni? Ai..Bagi aku tak patut la buat macam tu.

Kalau kau memiliki jati diri yang kuat, kau tak kan mudah dipengaruh la. Biarlah ape orang nak kate, janji kau tau ape kau mahu. Mane yang elok kau telan, mane yang rosak kau muntahkan!

Kenape nak halang2 anak2 muda nak belajar, nak tau ape ade disebalik BTN. Bukan semua bende tak bagus. Banyak yang boleh diaplikasi dalam hidup.

Melainkan dengan adenye BTN pihak tertentu rase sangat tergugat..Ah..Macam la ni bukan agenda tersendiri.

1 ulasan:

  1. nasib baik ak x msuk unisel..sian jd mangsa politik semasa..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...