Isnin, 6 September 2010

Antara Mercun dan Ayam



Hari ni berlaku sesuatu yang pelik dekat depan mata aku sendiri. Aku rasa pelik dengan anak buah aku ni, dari pukul 1 petang tadi sampai la sekarang... Masih lagi belum berenti main mercun.

Asik dum dam dum dam.

Tak boring ke bebudak ni main benda alah ni? Dah la bunyi asik sama, tak ada corak-corak, warna apa pun tak ada, lagipun sekarang ni tengahari, memang tak ada nampak apa la.

Flat je.. Tak ada apa-apa yang menarik pun. Langsung tak ada. Tapi aku sendiri tak faham, entah apa yang buat diorang ni semua macam kena gam, dah macam ketagih main mercun. Mercun bola okay..



That is antara mercun yang bahaya dekat Malaysia ni, diorang ni tahu apa. Entah peduli entah tak. Main bedal je, mentang-mentang r bunyi dia kuat. Makin syok la dia bakar benda ni.

Tengok je Buletin Utama, Edisi 7, Berita Nasional, Berita TV9, dan boleh jugak tengok Berita Mandarin kalau faham, masing-masing pernah melaporkan benda yang hampir sama, kes kemalangan akibat mercun.

Mercun meletup, jari pun ikut meletup. How nostalgic.

Tapi nak buat macam mana kan, orang kita ramai yang keras kepala, dalam kepala ada batu. Tak ade nak endah benda-benda ni semua.

Buat ibu bapa tu pulak, come on la...

Nasihat2 la sikit anak-anak tu.

Duit tu yang anak-anak korang bakar, kalau sehari sampai 5 ringgit harga mercun tu... 30 hari dah berapa ringgit dah kena bakar?
.
.
.
Jap aku gi amik kalkulator
.
.
.
.
RM150.00 tu..

Kan dah boleh buat modal untuk beli ayam 8 ekor.. Buat makan time raya nanti.

Hai... apa la nak jadi, kalau bab membazir ni.. memang sangat terer la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...