Khamis, 23 Oktober 2014

Adakah Anda Ada Masalah Dengan HUTANG?

Makin lama saya buka laman web FB, makin merepek pulak jadinya. Entah macam mana, dan entah disebabkan apa... saya boleh jadi khayal pula nak baca setiap status update yang keluar di newsfeed saya.

Fuh... sangat tak sihat.  Jap ye... nak tutup kejap FB ni.

Kali ini saya nak sentuh serba sedikit tentang topik HUTANG.

Siapa lagi yang ada masalah hutang? Oh by the way... adakah memiliki hutang itu sebenarnya satu masalah? 

Pada pendapat saya... jika anda memiliki hutang, dan pada masa yang sama anda mempunyai strategi untuk bayar semula hutang tersebut dan ada tak pernah terlepas untuk bayar hutang, bermakna anda tak ada masalah hutang. 

Lebih cantik lagi apabila hutang yang anda ada itu sebenarnya menjadikan kehidupan anda lebih baik. 

Contohnya, hutang belajar membantu anda untuk menaiktaraf diri anda dari segi ilmu dan skil. Hutang rumah membantu anda memperolehi aset anda sendiri, manakala hutang perniagaan membantu anda meluaskan dan membesarkan lagi saiz perniagaan anda. 

Itu semua dikategorikan sebagai hutang yang baik. Itu tak ada masalah sangat. 

Walaubagaimanapun, terdapat juga hutang yang dikategorikan sebagai hutang yang tak baik dan tak sihat! 

Dengan wujudnya hutang-hutang seperti ini, ia menjadikan anda akan bertambah depresi dan stress untuk melalui hari demi hari. 

Pelan anda untuk bayar hutang habis tunggang langgang dan lari. Pendek kata, kalau anda bayar hutang, maknanya bulan itu anda tak boleh makan. Ha... hutang dalam kategori ini memang bermasalah. 

Jika anda masih belum pernah berhutang... elakkan mengumpul hutang dari jenis ini. Jika anda dah pernah berhutang, ikhtiarkan lah dengan sebaik mungkin supaya anda terhindar daripada cengkaman hutang seperti ini. 

Masalah lazim dengan HUTANG... 

1. Kadang-kadang hutang anda tak habis-habis dan tak surut walaupun dah bayar setiap bulan. 

2. Kadang-kadang hutang anda semakin bertambah walaupun anda bayar minimum setiap bulan. Khas untuk hutang yang mengenakan kadar interest yang tinggi. 

3. Kadang-kadang anda memang tak mampu langsung nak bayar hutang.

Baiklah. 

Biar kita be realistic. Manusia berhutang sebab dia tak ada duit. Disebabkan dia tak ada duit, maka dia perlu berhutang. 

Apabila habis duit yang dipinjam, dia akan kembali kepada kedudukan kewangan yang lama, sebelum dia ada hutang. 

Ya. 

Dia akan kembali menjadi seseorang yang pada asalnya memang tak ada duit. Cuma bezanya kali ini, hidupnya akan dibebani dengan hutang.  

Sebelum ini, dia tak ada duit dan tak ada hutang. Selepas dia meminjam, dia jadi seorang yang tak ada duit tetapi ada hutang. Makin buruk keadaanya, kan?

Jalan keluar untuk selesaikan masalah hutang ini ialah... dapatkan atau tingkatkan pendapatan anda. Anda patut mula cari jawapan... 

"Apa yang patut aku lakukan untuk naikkan sumber pendapatan atau tambahkan pendapatan yang aku ada sekarang?"

Masalah hutang tak boleh selesai dengan menambah hutang yang baru. 

Masalah hutang juga tak akan selesai dengan lari daripada hutang. 

Masalah hutang juga hampir mustahil untuk diselesaikan dengan kedudukan kewangan yang sama ketika anda mula-mula cipta hutang tersebut. 

Perlukah anda mencari pekerjaan kedua untuk selesaikan masalah hutang? 

Jawapannya, YA dan TIDAK. 

Ya anda perlu cari kerja baru, jika pekerjaan kedua tersebut tidak menggangu kerja utama anda. 

...dan jawapan TIDAK sekiranya pekerjaan kedua yang bakal anda cari ini memang mengganggu fokus dan konsentrasi pekerjaan pertama anda. 

Kerja yang tak mengganggu pekerjaan utama anda... agak-agak apa dia?

Kalau saya, saya nak cadangkan anda jadi freelancer. Buat kerja-kerja mudah seperti menaip dokumen, data entry dan sebagainya. Upahnya tidaklah begitu lumayan, tetapi anda dibayar dalam matawang USD jika anda berjaya mendapat job dari majikan yang sesuai. Boleh lihat artikel ini untuk maklumat lanjut. 

Selesaikan masalah hutang dengan cara berniaga

Ceburi bidang perniagaan. 

Bermakna anda perlu tajamkan atau setidak-tidaknya develop kemahiran menjual. Sales skill

Ia bukan sesuatu yang mudah. Namun ia juga bukanlah sesuatu yang sukar juga. 

Mulakan dengan menyenaraikan seberapa banyak produk yang anda boleh jual dalam satu-satu masa. Lepas tu, jual produk-produk tersebut secepat dan sepantas yang boleh. 

Jika satu produk boleh dapat untung RM10, jual 100 unit dah boleh dapat RM1,000

Adakah RM1,000 masih tak cukup untuk bayar hutang bulanan anda? Hmm... saya pasti ia lebih dari cukup. Boleh jadi siap ada baki lagi. 

Jika anda ingin mengambil langkah untuk ceburi bidang jualan sebagai ikhtiar untuk selesaikan masalah hutang... maka anda perlu sedar satu perkara. 

Lagi pantas anda mampu hasilkan jualan, maka lagi tinggi potensi pendapatan yang anda boleh hasilkan. Jika kebiasaannya, dalam sehari anda boleh hasilkan jualan sebanyak 5 unit, tambah skil untuk bantu anda hasilkan jualan sehingga 20 unit dalam sehari. 

Semua ini boleh dipelajari dan boleh dipratikkan. 

Walaubagaimanapun... bidang jualan bukannya bidang yang mudah. It is not an easy job. Itu hakikatnya. 

Justeru, saya amat menggalakkan anda menjual sesuatu produk yang boleh beri anda pendapatan secara berterusan. Produk seperti ini anda hanya perlu jual sekali sahaja, namun keuntungan yang anda boleh perolehi adalah secara berterusan. 

Sampai bila-bila! 

Contohnya, produk kegunaan harian sim kad Tone Excel ini. Anda perlu jual sekali sahaja kepada seorang pengguna, dan hasilnya? Selagi dia pakai simkad tersebut, selagi itu anda akan terima komisyen topup dari pelanggan anda sekitar 6 - 10%. 

Pada masa yang sama, jika pelanggan anda itu tadi menjual sim kad tersebut kepada orang lain, anda turut mendapat komisyen tambahan. 

Menarik, kan?

Anda boleh nampak bagaimana ia dapat selesaikan masalah hutang yang anda hadapi sekarang? 

 
    

Tiada ulasan:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...