Isnin, 2 Februari 2015

Bisnes Homestay Memang Lumayan Bro...

Betul ke bisnes homestay ni lumayan?

Agak-agak, kenapa ya pemilik harta tanah lebih memilih untuk jadikan properties yang dimiliki tu sebagai homestay berbanding rumah sewa biasa? 

Bukan ke lebih senang macam tu? Beli satu rumah, kemudian sewakan kepada satu penyewa. Kalau penyewa tu duduk rumah tu selama 6 tahun, dah tentu-tentu pemilik rumah tu akan dapat cash flow yang konsisten selama 6 tahun tu jugak. 

... dah tak perlu pening-pening nak cari pelanggan atau penyewa baru setiap hari. 

The mystery is... WHY HOMESTAY CONCEPT?

.

..

Dalam misi pencarian saya untuk kenal pasti lokasi homestay di Dungun, saya menemui ramai sebenarnya pemilik homestay di Dungun yang menggunakan perkhidmatan Google Adwords untuk mengiklankan perniagaan homestay mereka. 


.

..
Modal untuk beriklan di google menggunakan google adwords, mungkin dalam sekitar RM0.50 - RM2.00 per klik.

Manakala bayaran yang dikenakan per customer untuk menginap di Homestay selalunya adalah sekitar RM180 - RM300 untuk satu malam. 

Wow

Dah berapa kali ganda untungnya tu?

Biasanya, hanya pelanggan yang benar-benar nak menyewa sahaja yang akan buat carian macam ni. Kalau tak, dia tak akan susah payah nak google kat mana dia boleh dapatkan homestay kalau di Dungun. 

So, untung ke untung bisnes jenis Homestay ni? 

Ok la... saya pun ada buat cover story tentang salah satu homestay di Dungun. Boleh klik: Homestay Solehah Dungun: Destinasi Penginapan PILIHAN di Dungun

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...